Site icon Red Cover

Insurans Keracunan Makanan dan Minuman

Food and Drink Poisoning Insurance

Food and Drink Poisoning Insurance

Insurans Keracunan Makanan dan Minuman

Insurans Keracunan Makanan dan Minuman ini sangat penting untuk perniagaan restoran, kafe dan katering makanan.

Apabila anda mendapat perlindungan insurans perniagaan anda, anda harus memberitahu syarikat insurans anda tentang jenis perniagaan anda dan jenis makanan dan minuman yang akan anda sediakan. Polisi insurans liabiliti awam anda harus disesuaikan untuk memenuhi keperluan tersebut.


Klik butang di bawah untuk menghubungi Ejen Insurans AIA Levine Lee, untuk menjawab soalan anda mengenai pelan insurans ini.


Adakah saya memerlukan perlindungan Insurans Keracunan Makanan dan Minuman jika saya bukan pemilik restoran atau kafe?

Banyak perniagaan mungkin berfikir keracunan makanan tidak mungkin menjadi isu liabiliti perniagaan. Walau bagaimanapun, walaupun perniagaan yang bukan kafe atau restoran mungkin mendapati diri mereka menyediakan makanan atau minuman kepada orang ramai.

Insurans meliputi keracunan makanan

Soalan Insurans Keracunan Makanan dan Minuman

Mengenai insurans keracunan makanan dan minuman:

Apakah prosedur (dokumen yang perlu disediakan) untuk membuat tuntutan terhadap perniagaan makanan yang bertanggungjawab menyebabkan keracunan makanan?

(katakan ia adalah kes yang jelas di mana pihak berkuasa yang berkaitan telah mengkompaun perniagaan makanan dan bukti seperti laporan ujian makmal, laporan perubatan, dan resit yuran perubatan yang ada)

Anda boleh memfailkan tuntutan terhadap perniagaan makanan untuk pampasan dan menunggu jawapan mereka:-
1. Mengeluarkan surat kepada pembekal perniagaan makanan yang bertanggungjawab menyebabkan keracunan makanan akibat daripada makanan yang dibeli dan dimakan. Surat itu hendaklah menyatakan kos yang ditanggung, iaitu bil hospital, kehilangan pendapatan, resit pembelian, pembungkusan makanan, perbelanjaan untuk perjalanan, laporan, gambar, jika ada dan lain-lain
2. Turut disertakan salinan kompaun yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa yang berkenaan, dapatan atau laporan siasatan, laporan ujian makmal, laporan perubatan dan dokumen lain yang berkaitan untuk membuktikan tuntutan tersebut

Bagaimana pula dengan keadaan di mana pengguna meninggal dunia akibat keracunan makanan yang disebabkan oleh perniagaan makanan yang bertanggungjawab?

1. Bolehkah waris simati/tanggungan membuat tuntutan? –Ya
2. Apakah prosedur untuk membuat tuntutan? – adalah dinasihatkan untuk melibatkan penasihat undang-undang untuk mendapatkan nasihat
3. Adakah waris simati/tanggungan akan menerima jumlah ganti rugi / pampasan yang lebih tinggi kerana ahli keluarganya meninggal dunia (kes serius)? – Ya, mungkin . Oleh itu, adalah disyorkan untuk mendapatkan nasihat undang-undang

Bolehkah perniagaan makanan atau syarikat insurans mencabar tuntutan yang dibuat oleh pengguna yang terlibat walaupun ia adalah kes yang jelas dengan bukti yang diberikan dan kompaun daripada pihak berkuasa yang berkaitan?

Ya, perniagaan makanan atau syarikat insurans mempunyai hak untuk mencabar tuntutan yang dibuat terhadap mereka. Ini supaya tuntutan itu dikendalikan tanpa asas prejudis tidak mengakui liabiliti. Pihak-pihak tersebut boleh melibatkan penyiasat atau penasihat undang-undang mereka sendiri untuk mengkaji semula tuntutan yang dibuat terhadap mereka

Berapa lamakah masa yang diambil untuk pengguna (atau waris pengguna si mati) untuk menerima ganti rugi/pampasan?

Semuanya bergantung kepada – jika ia adalah kes lurus ke hadapan apabila pampasan yang dipersetujui oleh semua pihak maka ia perlu mengambil tempoh yang lebih singkat selepas waris menamakan penerima. Sekiranya kes itu mendarat di mahkamah, ia mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk diselesaikan. Oleh itu, kita tidak boleh mengulas mengenai masa, ia bergantung kepada jika semua pihak boleh mencapai persetujuan seawal mungkin, kedudukan kewangan pembekal perniagaan makanan, yang merupakan pembekal makanan, pembekal makanan tempatan atau luar negara, proses penyiasatan dan lain-lain.

Hubungi Ejen Insurans untuk Cadangan Insurans Terbaik di Malaysia

Levine Lee mempunyai lebih daripada 15 tahun pengalaman bekerja dengan AIA dan ING Insurance sebagai ejen insurans dan perancang hayat. Jack Gan mempunyai lebih daripada 25 tahun dengan Orix dan RHB Insurance sebagai pengurusan ejen insurans am dan perniagaan.

Hubungi LEVINE LEE, di info@redcover.com.my atau +6012 684 0948. Dia adalah titik fokus untuk kenalan pelanggan awal. Jack Gan atau ahli pasukan insurans Red Cover yang lain akan menghubungi anda bergantung kepada keperluan insurans anda.

Perniagaan Perlindungan Merah dan Ejen Insurans Am Malaysia

Levine dan pasukannya boleh bekerjasama dengan anda untuk membuat cadangan insurans dan sebut harga terbaik untuk memenuhi keperluan dan rancangan bajet anda. Pasukan ini boleh mendapatkan sebut harga daripada pelbagai Syarikat Insurans di Malaysia untuk keperluan insurans perniagaan am anda.

Business and General Insurance – Request for Quotation

  • Select which items you would like to get proposals for.
  • This field is hidden when viewing the form
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Exit mobile version